wyłączenia z ksef

  Przygotowania do KSeF. Będzie nowe rozporządzenie

Przygotowania do KSeF. Będzie nowe rozporządzenie

Ze względu na wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur niezbędne jest wydanie nowego rozporządzenia, które wprowadzi nowe przepisy do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF. Przyjrzyjmy się nim.

Zmiany w katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF

W § 3 projektu znalazły podmioty posiadające uprawnienia do korzystania z KSeF. W porównaniu z obecnym stanem prawnym projekt przewiduje rozszerzenie katalogu tych podmiotów o:

■ podatnika wskazanego przez rolnika ryczałtowego, będącego nabywcą produktów rolnych i usług rolniczych od rolnika ryczałtowego (zob. § 3 ust. 3 pkt 6 projektu) oraz

■ podmiot upoważniony do wystawiania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (zob. § 3 ust. 3 pkt 7 projektu).

Jednocześnie projekt rezygnuje z obecnej regulacji zawartej w § 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, „uznano bowiem za konieczne wskazywanie, kto ma mieć uprawnienia do wystawiania i dostępu do faktur, bez automatycznego cedowania uprawnień”.

Podawanie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną

W § 4 projektowanego rozporządzenia określone są zasady, na jakich będą nadawane, zmieniane oraz odbierane uprawnienia do korzystania z KSeF. Większość projektowanych przepisów stanowi powtórzenie przepisów obecnie obowiązujących (zawartych w § 3 rozporządzenia w sprawie KSeF). Nowością jest wprowadzenie dodatkowego wymogu podania danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną podmiotu uprawnionego. Podawanie tych danych ma być konieczne w przypadkach gdy pieczęć elektroniczna nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika (zob. projektowany § 4 ust. 2 pkt 2 lit. f projektu).

Forma zawiadomienia ZAW-FA

W § 5 rozporządzenia określone są zasady, na jakich będzie możliwe nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF przez podatników niebędących osobami fizycznymi lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się za pomocą danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. Zawiadomienia takie składane są obecnie w formie papierowej na formularzu ZAW-FA.

Projekt dopuszcza możliwość składania zawiadomienia zarówno w postaci papierowej, jak również w postaci elektronicznej, a także przez e-Urząd Skarbowy (zob. § 5 ust. 1 projektu). W pozostałym zakresie zawarte w § 5 projektu przepisy będą analogiczne do obecnie obowiązujących (zawartych w § 4 rozporządzenia w sprawie KSeF).

Zmiany w przepisach określających sposoby uwierzytelniania

Przepisami § rozporządzenia w sprawie KSeF określone są zasady, na jakich uwierzytelniany jest dostęp do KSeF. Z przepisów tych wynika obecnie możliwość uwierzytelniania się za pomocą wygenerowanego przez KSeF (po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego na jeden z podstawowych sposobów) ciągu znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanego do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień.

Omawiany projekt przewiduje wprowadzenie uwierzytelnienia za pomocą wytworzonego przez KSeF certyfikatu autoryzującego (zob. § 6 ust. 1 pkt 4 projektu). Będzie to certyfikat wytworzony przez KSeF powiązany z parą kluczy szyfrujących, na którą składa się klucz prywatny i klucz publiczny, przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień, umożliwiający uwierzytelnienie w KSeF (zob. § 6 ust. 2 projektu).

Jak przy tym czytamy w uzasadnieniu projektu, „(…) klucz publiczny jest częścią certyfikatu cyfrowego jego właściciela i mogą go używać wszyscy zainteresowani. Jednakże klucz prywatny jest chroniony przez właściciela klucza i tylko on może się nim posłużyć. Ograniczony dostęp do klucza zapewnia ochronę komunikacji prowadzonej za jego pomocą. Właściciel certyfikatu może korzystać z zalet oferowanych przez klucze funkcji zabezpieczeń szyfrujących. Właściciel ten może na przykład używać klucza prywatnego certyfikatu do „podpisywania” i szyfrowania danych przesyłanych między użytkownikami a serwerami, takich jak wiadomości, dokumenty i kod.

Odbiorca podpisanego obiektu używa klucza publicznego znajdującego się w certyfikacie podpisującego, aby zdeszyfrować podpis. Podpisy cyfrowe zapewniają wiarygodność pochodzenia obiektów i umożliwiają sprawdzenie integralności obiektu. Certyfikat autoryzujący jest więc przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień. Pozwala on na uwierzytelnienie się podatnika lub podmiotu uprawnionego w KSeF”.

Projekt zakłada ponadto, że wystawianie faktur w razie awarii KSeF oraz w tzw. trybie offline będzie wymagać uwierzytelnienia się przy użyciu wytworzonego przez KSeF (po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób na jeden z podstawowych sposobów) certyfikatu wystawcy faktury (zob. § 6 ust. 3 projektu). Przez certyfikat ten rozumiany ma być wytworzony przez KSeF certyfikat powiązany z parą kluczy szyfrujących, na którą składa się klucz prywatny i klucz publiczny, przypisany do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień, umożliwiający uwierzytelnienie się przy wystawianiu wskazanych faktur (zob. § 2 pkt 1 projektu).

Nowością będzie to, że w przypadku kwalifikowanych pieczęci elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień będą możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących tę pieczęć, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zawiadomieniu ZAW-FA.