wyłączenia z ksef

Awaria

Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF

W Krajowym Systemie e-Faktur mogą pojawić się różne problemy, jak np. awaria, czy niedostępność KSeF. Mogą pojawić się też problemy po stronie podatników. Jak w takiej sytuacji postępować z fakturami? Sprawdźmy na przykładach.

Korzyści 

Podczas szkolenia online ekspert Patrycja Kubiesa, doradca podatkowy, wyjaśni m.in.:

  • Co oznacza awaria KSeF ogłoszona w BIP, a czym jest awaria ogłoszona w social mediach;
  • Co oznacza niedostępność systemu;
  • Czym są problemy techniczne podatnika;
  • Jakie są skutki podatkowe związane z awarią, niedostępnością, czy problemami technicznymi podatnika;
  • Jakie obowiązki ma podatnik w okresie awarii KSeF i jak wtedy udostępniać faktury nabywcy;
  • W jakim czasie po zakończeniu awarii przesłać faktury do KSeF i jakie kary grożą za niewywiązanie się z obowiązków;
  • Jakie obowiązki ma podatnik, jeżeli awaria zostanie ogłoszona przez Ministerstwo Finansów w social mediach i czy po takiej awarii przesłać fakturę do KSeF;
  • Jak postępować w przypadku niedostępności KSef, np. spowodowanego pracami serwisowymi;
  • Co ma zrobić podatnik, który próbuje wystawić fakturę, a ma problemy techniczne.
  • Co oznacza data wystawienia i otrzymania faktury.

Sprawdź też inne e-szkolenia dotyczące KSeF:

Podatnicy zwolnieni z VAT a KSeF

Podatnicy zwolnieni z VAT a KSeF: jak odbierać faktury od 1 lipca 2024 r.

Podatnicy zwolnieni będą mieć obowiązek stosowania KSeF od 1 stycznia 2025 r. A jak mają do tego czasu odbierać faktury od czynnych podatników VAT? Sprawdźmy, jakie są możliwe rozwiązania.

Od 1 lipca 2024 r. wejdą w życie przepisy określające obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF). Obowiązek ten będzie wynikał z dodawanego tego dnia art. 106ga ust. 1 ustawy o VAT.

Początkowo obowiązek ten nie będzie obciążał wszystkich podatników, gdyż w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. niektórzy podatnicy będą nadal uprawnieni do wystawiania „zwykłych” faktur elektronicznych lub faktur w postaci papierowej.

Będzie tak w przypadku podatników zwolnionych z VAT, tj.:

  1. podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a więc podatników korzystających z tzw. zwolnienia podmiotowego (do wartości sprzedaży wynoszącej 200.000 zł),
  2. podatników wykonujących wyłącznie czynności przedmiotowo zwolnione od podatku (na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 ustawy o VAT lub przepisów wykonawczych).

(art. 145l ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).