E-faktury w KSEF

ZAW-FA - nadanie lub odebranie uprawnień w KSeF

Jak nadawać uprawnienia do KSeF – wskazówki dotyczące składania ZAW-FA

Podatnicy, którzy chcą już zacząć korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur muszą posiadać uprawnienia do korzystania z KSeF. Poznaj sposoby nadawania i odbierania uprawnień w KSeE. Sprawdź, jak uwierzytelniać dane i jak złożyć ZAW-FA.

Od 1 stycznia 2022 r. przepisy VAT przewidują możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (dalej KSeF). Umożliwienie wystawiania i wysyłania faktur ustrukturyzowanych nie są jednak jedynymi funkcjami KSeF (zob. tabelę).

Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur

1)     nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF,

2)     powiadamianie podmiotów o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub ich odebraniu;

3)     uwierzytelnienie oraz weryfikacja uprawnień do korzystania z KSeF,

4)     wystawianie faktur ustrukturyzowanych;

5)     dostęp do faktur ustrukturyzowanych;

6)     otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych;

7)     przechowywanie faktur ustrukturyzowanych;

8)     oznaczanie faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w KSeF,

9)     analiza i kontrola prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;

10)   powiadamianie podmiotów o:

a)      dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w KSeF oraz dacie i czasie jego przydzielenia,

b)     dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności ze wzorem,

c)      braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności KSeF;

11)   powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb ustawy o VAT o braku uprawnień do korzystania z KSeF.