KseF

ZAW-FA(1)

E-faktury i KSEF obowiązkowo od 1 lipca 2024 r.

Poznaj praktyczne skutki wprowadzenia obowiązkowych e-faktur w KSeF od 1 lipca 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług dotyczącej wprowadzenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Obecnie system jest dobrowolny. Istotą tego systemu jest  wystawianie i odbierania faktur w portalu rządowym. Fiskus cały czas może monitorować obieg fakturowy między podatnikami. Obowiązkowe e-fakury w KSeF mają wejść w życie od 1 lipca 2024 r. Co zyskają podatnicy na zmianach po wejściu w życie KSeF?

Obowiązkowy KSeF od 1 lipca 2024 r.

Po ostatnich zmianach przyjęto, że KSeF będzie obowiązkowych dla krajowych podatników VAT czynnych oraz VAT zwolnionych w obrocie krajowym między nimi.

KSeF i e-faktury obowiązkowo wejdą w życie 1 lipca 2024 r. Z kolei podatnicy zwolnieni z VAT obowiązkowo faktury w KSeF będą wystawiać od 1 stycznia 2025 r.

Czytaj też:

Konferencja uzgodnieniowa w sprawie projektu KSeF

 MF uwzględniło uwagi biznesu i zapowiada zmiany w projekcie KSeF

Sprzedaż konsumencka, z udziałem podmiotów zagranicznych oraz transgraniczna nie będzie obowiązkowo objęta KSeF. Faktura wystawiona w systemie w ustawie o VAT jest nazwana fakturą ustrukturyzowaną. Jej wystawienie przez sprzedawcę bądź podmiot upoważniony następuje w chwili przesłania do KSeF. Natomiast uznanie jej za otrzymaną przez nabywcę następuję w chwili przydzielenia jej numeru identyfikującego.

Czy po wprowadzeniu KSeF znikną faktury papierowe

Obowiązkowe wprowadzenie e-faktur nie doprowadzi do likwidacji faktur papierowych, które będą funkcjonowały w obrocie konsumenckim, ani też elektronicznych, które podatnicy będą zobowiązani w wystawić, gdy KSeF ulegnie awarii. Co ciekawe, minister finansów będzie zamieszczał w PIB informację o niedostępności bądź awarii KSeF.

Oczywiście awaria będzie miała miejsce wtedy, gdy faktycznie ona nastąpi, a nie, gdy będzie o niej informował minister finansów. Po tym jak awaria minie, podatnicy będą zobowiązani do przesłania do KSeF faktur elektronicznych wystawionych w okresie awarii, gdzie nadane zostaną im numery identyfikujące.

Jakie korzyści z wprowadzenia e-faktur w KSEF od 1 lipca 2024 r.

Obowiązkowe posługiwanie się e-fakturami jest rozwiązaniem bardzo pożytecznym nie tylko dla fiskusa, któremu pozwala na efektywniejsze narzędzia kontroli, ale również dla podatników. Przede wszystkim dla uczciwych podatników, których w Polsce jest zdecydowana większość. Będzie to również niezwykłe ułatwienie dla księgowych.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie korzyści dla księgowych będą wiązały się z wprowadzeniem e-faktur w KSeF od lipca 2024 r.;
  • Czy znikną faktury papierowe po wprowadzeniu obowiązkowych e-faktur od 1 lipca 2024 r.;
  • Jak długo e-faktury w KSeF będą przechowywane;
  • Co z wystawieniem faktury w przypadku awarii KSeF.

Oglądaj szkolenie online:

Faktura ustrukturyzowana w KSeF – obowiązkowo od 2024 roku

Czytaj też:

Jak nadawać uprawnienia do KSeF – wskazówki dotyczące składania ZAW-FA

Zmiany w KSeF: nowe uprawnienia dla JST i grup VAT przy wystawianiu e-faktur

ZAW-FA - nadanie lub odebranie uprawnień w KSeF

Jak nadawać uprawnienia do KSeF – wskazówki dotyczące składania ZAW-FA

Podatnicy, którzy chcą już zacząć korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur muszą posiadać uprawnienia do korzystania z KSeF. Poznaj sposoby nadawania i odbierania uprawnień w KSeE. Sprawdź, jak uwierzytelniać dane i jak złożyć ZAW-FA.

Od 1 stycznia 2022 r. przepisy VAT przewidują możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (dalej KSeF). Umożliwienie wystawiania i wysyłania faktur ustrukturyzowanych nie są jednak jedynymi funkcjami KSeF (zob. tabelę).

Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur

1)     nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF,

2)     powiadamianie podmiotów o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub ich odebraniu;

3)     uwierzytelnienie oraz weryfikacja uprawnień do korzystania z KSeF,

4)     wystawianie faktur ustrukturyzowanych;

5)     dostęp do faktur ustrukturyzowanych;

6)     otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych;

7)     przechowywanie faktur ustrukturyzowanych;

8)     oznaczanie faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w KSeF,

9)     analiza i kontrola prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;

10)   powiadamianie podmiotów o:

a)      dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w KSeF oraz dacie i czasie jego przydzielenia,

b)     dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności ze wzorem,

c)      braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności KSeF;

11)   powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb ustawy o VAT o braku uprawnień do korzystania z KSeF.