W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług dotyczącej wprowadzenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur. Obecnie system jest dobrowolny. Istotą tego systemu jest wystawianie i odbierania faktur w portalu rządowym. Fiskus cały czas może monitorować obieg fakturowy między podatnikami. Obowiązkowe e-fakury w KSeF mają wejść w życie od 1 lipca 2024 r. Co zyskają podatnicy na zmianach po wejściu w życie KSeF?
Obowiązkowy KSeF od 1 lipca 2024 r.
Po ostatnich zmianach przyjęto, że KSeF będzie obowiązkowych dla krajowych podatników VAT czynnych oraz VAT zwolnionych w obrocie krajowym między nimi.
KSeF i e-faktury obowiązkowo wejdą w życie 1 lipca 2024 r. Z kolei podatnicy zwolnieni z VAT obowiązkowo faktury w KSeF będą wystawiać od 1 stycznia 2025 r.
Czytaj też:
Konferencja uzgodnieniowa w sprawie projektu KSeF
MF uwzględniło uwagi biznesu i zapowiada zmiany w projekcie KSeF
Sprzedaż konsumencka, z udziałem podmiotów zagranicznych oraz transgraniczna nie będzie obowiązkowo objęta KSeF. Faktura wystawiona w systemie w ustawie o VAT jest nazwana fakturą ustrukturyzowaną. Jej wystawienie przez sprzedawcę bądź podmiot upoważniony następuje w chwili przesłania do KSeF. Natomiast uznanie jej za otrzymaną przez nabywcę następuję w chwili przydzielenia jej numeru identyfikującego.
Czy po wprowadzeniu KSeF znikną faktury papierowe
Obowiązkowe wprowadzenie e-faktur nie doprowadzi do likwidacji faktur papierowych, które będą funkcjonowały w obrocie konsumenckim, ani też elektronicznych, które podatnicy będą zobowiązani w wystawić, gdy KSeF ulegnie awarii. Co ciekawe, minister finansów będzie zamieszczał w PIB informację o niedostępności bądź awarii KSeF.
Oczywiście awaria będzie miała miejsce wtedy, gdy faktycznie ona nastąpi, a nie, gdy będzie o niej informował minister finansów. Po tym jak awaria minie, podatnicy będą zobowiązani do przesłania do KSeF faktur elektronicznych wystawionych w okresie awarii, gdzie nadane zostaną im numery identyfikujące.
Jakie korzyści z wprowadzenia e-faktur w KSEF od 1 lipca 2024 r.
Obowiązkowe posługiwanie się e-fakturami jest rozwiązaniem bardzo pożytecznym nie tylko dla fiskusa, któremu pozwala na efektywniejsze narzędzia kontroli, ale również dla podatników. Przede wszystkim dla uczciwych podatników, których w Polsce jest zdecydowana większość. Będzie to również niezwykłe ułatwienie dla księgowych.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie online:
Faktura ustrukturyzowana w KSeF – obowiązkowo od 2024 roku
Czytaj też:
Jak nadawać uprawnienia do KSeF – wskazówki dotyczące składania ZAW-FA
Zmiany w KSeF: nowe uprawnienia dla JST i grup VAT przy wystawianiu e-faktur
Podatnicy, którzy chcą już zacząć korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur muszą posiadać uprawnienia do korzystania z KSeF. Poznaj sposoby nadawania i odbierania uprawnień w KSeE. Sprawdź, jak uwierzytelniać dane i jak złożyć ZAW-FA.
Od 1 stycznia 2022 r. przepisy VAT przewidują możliwość wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Są to faktury wystawiane przy wykorzystaniu udostępnionego wzoru za pośrednictwem tzw. Krajowego Systemu e-Faktur (dalej KSeF). Umożliwienie wystawiania i wysyłania faktur ustrukturyzowanych nie są jednak jedynymi funkcjami KSeF (zob. tabelę).
Funkcje Krajowego Systemu e-Faktur |
1) nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF, 2) powiadamianie podmiotów o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub ich odebraniu; 3) uwierzytelnienie oraz weryfikacja uprawnień do korzystania z KSeF, 4) wystawianie faktur ustrukturyzowanych; 5) dostęp do faktur ustrukturyzowanych; 6) otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych; 7) przechowywanie faktur ustrukturyzowanych; 8) oznaczanie faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w KSeF, 9) analiza i kontrola prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych; 10) powiadamianie podmiotów o: a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w KSeF oraz dacie i czasie jego przydzielenia, b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności ze wzorem, c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności KSeF; 11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb ustawy o VAT o braku uprawnień do korzystania z KSeF. |
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie online:
Nowość:
Polecamy komentarze ekspertów:
Krajowy System e-Faktur (KSeF) umożliwia wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. W początkowym okresie e-faktury w KSeF będą funkcjonowały w obrocie gospodarczym jako jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji, obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, radca prawny, partner w Advicero Tax Nexia wyjaśni m.in.:
Polecamy w Portalu FK:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.