E-faktury w KSEF

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

Już od 1 lipca 2024 r. większość podatników będzie zobowiązania do wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze będzie jednak możliwe, np. w przypadku awarii tego systemu, prowadzonych prac serwisowych czy też przeszkód leżących po stronie podatnika. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach podatnicy całkowicie zostaną pozbawieni możliwości wystawiania faktur. Zasady fakturowania będą jednak inne. Na podatnikach ciążyć będą również dodatkowe obowiązki, których brak przestrzegania wiązać będzie się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi. Skorzystaj ze wskazówek eksperta, aby wiedzieć, jak wystawiać faktury w czasie niedostępności KSeF.

Krok pierwszy – ustalenie przyczyny braku możliwości wystawienia faktury przy użyciu KSeF

W pierwszym kroku musimy ustalić, co spowodowało, że wystawienie faktury przy użyciu KSeF nie jest możliwe. Dostępne opcje przewidziane przez ustawodawcę są trzy:

  • awaria tego systemu,
  • czasowa niedostępność KSeF (np. związana z zaplanowanymi pracami serwisowymi tego systemu) oraz
  • przyczyny leżące po stronie podatnika.

O awarii KSeF oraz czasowej niedostępności tego systemu podatnik zostanie poinformowany

Jeżeli brak dostępu do KSeF będzie wynikał z awarii lub czasowej niedostępności tego systemu, minister finansów wyda komunikaty, które będą wyznaczać czas trwania tych okresów.

Komunikaty dotyczące awarii KSeF będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Finansów lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeżeli opcje te będą niedostępne, będą one mogły również być zamieszczane w środkach społecznego przekazu.

Awaria

Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF

W Krajowym Systemie e-Faktur mogą pojawić się różne problemy, jak np. awaria, czy niedostępność KSeF. Mogą pojawić się też problemy po stronie podatników. Jak w takiej sytuacji postępować z fakturami? Sprawdźmy na przykładach.

Korzyści 

Podczas szkolenia online ekspert Patrycja Kubiesa, doradca podatkowy, wyjaśni m.in.:

  • Co oznacza awaria KSeF ogłoszona w BIP, a czym jest awaria ogłoszona w social mediach;
  • Co oznacza niedostępność systemu;
  • Czym są problemy techniczne podatnika;
  • Jakie są skutki podatkowe związane z awarią, niedostępnością, czy problemami technicznymi podatnika;
  • Jakie obowiązki ma podatnik w okresie awarii KSeF i jak wtedy udostępniać faktury nabywcy;
  • W jakim czasie po zakończeniu awarii przesłać faktury do KSeF i jakie kary grożą za niewywiązanie się z obowiązków;
  • Jakie obowiązki ma podatnik, jeżeli awaria zostanie ogłoszona przez Ministerstwo Finansów w social mediach i czy po takiej awarii przesłać fakturę do KSeF;
  • Jak postępować w przypadku niedostępności KSef, np. spowodowanego pracami serwisowymi;
  • Co ma zrobić podatnik, który próbuje wystawić fakturę, a ma problemy techniczne.
  • Co oznacza data wystawienia i otrzymania faktury.

Sprawdź też inne e-szkolenia dotyczące KSeF: