Projekt certyfikacji wykonawców zamówień publicznych już w konsultacjach

Dodano: 17 kwietnia 2024
Projekt certyfikacji wykonawców zamówień publicznych już w konsultacjach

Łatwiejsze ubieganie się o zamówienia publiczne, większa otwartość i dostępność oraz dalsze uproszczenie i przyspieszenie procedur zamówieniowych. Takie ułatwienia dla przedsiębiorców znalazły się w projekcie przepisów dotyczących certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Rozpoczęły się już jego publiczne konsultacje.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Na czym ma polegać certyfikacja wykonawców zamówień publicznych
  • Jakie korzyści będą z niej wynikać dla przedsiębiorców
  • Gdzie można się zapoznać z projektem przepisów, które mają ją wprowadzić

Sprawdź też:

Sprawdź, czego będą dotyczyć zmiany w przepisach ustawy o CEIDG

Zmiana nazwy spółki a udział w przetargu

Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych pomysłem na uproszczenie procedur

Obowiązek opisywania faktur opisem związanym z zamówieniami publicznymi

Wprowadzenie certyfikacji to element Polityki Zakupowej Państwa. Projekt jest skierowany do uczestników rynku zamówień publicznych, czyli zamawiających i wykonawców, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP. Nie będzie ona obowiązkowa, lecz dodatkową możliwością. Wykonawcy, którzy nie posiadają certyfikatu, będą brali udział w postępowaniach zamówieniowych na dotychczasowych zasadach.

Certyfikacja wykonawców

Wprowadzenie certyfikacji zapewni wykonawcom możliwość potwierdzenia, że nie zachodzą wobec nich podstawy wykluczenia z postępowania lub że posiadają oni określone zdolności i zasoby do wykonania zamówienia (np. określone uprawnienia).

Wykonawca będzie przedstawiał zamawiającemu jeden dokument – certyfikat, a nie jak do tej pory, szereg dokumentów. Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat – w zależności od wyboru wykonawcy. Zamawiający nie będzie mógł odmówić zaakceptowania certyfikatu.

Projekt przewiduje dwa rodzaje certyfikacji:

  • potwierdzającą brak podstaw wykluczenia,
  • potwierdzającą zdolność do wykonania zamówienia (posiadanie uprawnień, doświadczenia, zasobów, itp.).

Certyfikacji będą udzielały profesjonalne podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Nad aktualnością certyfikatu będzie czuwał podmiot, który go wydał. Podmiot certyfikujący będzie zamieszczał certyfikat w ogólnodostępnej i bezpłatnej bazie certyfikatów, na platformie internetowej obsługiwanej przez MRiT.

Opłata za uzyskanie certyfikatu będzie uzależniona od rodzaju i zakresu certyfikacji (np. czy certyfikacja dotyczy wyłącznie obligatoryjnych podstaw wykluczenia czy również fakultatywnych).

Część zaproponowanych rozwiązań opiera się na doświadczeniach innych państw m.in. Czech, Niemiec czy Węgier.

Korzyści z certyfikacji

Certyfikacja to korzyści zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Jeden certyfikat to szybsza i łatwiejsza procedura zamówieniowa, a tym samym mniejsze koszty udziału w procedurze. To także wyższy poziom profesjonalizacji i przejrzystości procesu weryfikacji. Zamawiający zyskają szybszą i skuteczniejszą weryfikację wykonawców i więcej czasu na analizę merytoryczną oferty.

Konsultacje publiczne

Projekt przepisów został udostępniony na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego. W celu przekazania stanowiska do projektu, należy wejść w ikonę koperty i wysłać swój komentarz. Więcej informacji o Certyfikacji zamówień publicznych znajduje się tutaj.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz