Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. Przykłady, wskazówki

Paweł Łojek

Autor: Paweł Łojek

Dodano: 15 kwietnia 2024
Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym

W księgach rachunkowych czasem zdarzają się błędy. Mogą one prowadzić do poważnych konsekwencji. Jakie są najczęściej popełniane błędy księgowe, jak je poprawić i co zrobić, aby zapobiegać w przyszłości nieprawidłowościom? Skorzystaj z praktycznej wiedzy na temat tego, jak skutecznie dokonywać korekt błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.

Zadbaj o procedury kontrolne w jednostce

Zrozumienie natury, przyczyn i skutków błędów w księgach rachunkowych jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa dążącego do utrzymania transparentnej i rzetelnej dokumentacji finansowej. Odpowiednie zarządzanie ryzykiem oraz skuteczne procedury kontrolne stanowią fundamenty zapobiegania i rozwiązywania problemów księgowych, które mogą zagrozić stabilności i reputacji firmy.

Czasem jednak błąd księgowy może być niewidoczny dla odbiorcy sprawozdania finansowego. Najbardziej szczegółowa struktura sprawozdania (wg załącznika nr 1 do UoR) pozwala na stwierdzenie, czy błąd rzeczywiście zaistniał. Jednak patrząc na strukturę wg załącznika nr 4 pewne zmiany mogą być niewidoczne (przykładowo prezentacyjnie w aktywach trwałych niecelowe pomylenie pozycji inwestycje długoterminowe i należności długoterminowe będzie niewidoczne z punktu widzenia odbiorcy sprawozdania finansowego). Może być to także przesłanką do braku konieczności dokonywania korekty, jeżeli nie wystąpiły inne błędy lub pomyłki.

Czym jest błąd księgowy

Błąd księgowy to pominięcie lub nieprawidłowe rozpoznanie i ujęcie operacji gospodarczej w ewidencji. Przyczyn błędu może być kilka:

1)     pomyłka w kalkulacjach (arytmetyczna),

2)     brak właściwego zastosowania polityki rachunkowości,

3)     niedopatrzenie, często rozumiane jako brak dochowania należytej staranności,

4)     mylna interpretacja zdarzenia lub ich ciągu,

5)     oszustwo księgowe.

Produktem końcowym księgowań przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, czy też zespół zarządzany przez ta osobę jest sprawozdanie finansowe, które może zostać zniekształcone.

Błąd wykryty przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego

Wiarygodność informacji o wykryciu błędu, a co za tym idzie ewentualnej korekcie sprawozdania finansowego może być uzależniona od momentu, w którym nieprawidłowość zostanie wykryta (przed zatwierdzeniem sprawozdania lub po zatwierdzeniu).

Oglądaj szkolenia online:

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 1

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 2

Sprawdź, jakie są zasady poprawiania błędów księgowych

W przypadku wystąpienia pierwszej sytuacji należy dokonać odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych oraz ponownie sporządzić sprawozdanie finansowe. Odmiennie sposób postępowania będzie wyglądał, jeżeli sprawozdanie to zostało już zatwierdzone.

Przyjąć należy, że właściwa klasyfikacja faktu popełnienia błędu księgowego dotyczącego poprzedniego okresu obrachunkowego to:

1)     pominięcie i/lub brak prawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki za poprzednie lata obrotowe,

2)     błędy wskazujące na istotne zniekształcenie danych w zatwierdzonych sprawozdaniach,

3)     błędy powodujące możliwość uznania ich za zaburzające zasadę wiernego i rzetelnego obrazu (ang. true and fair view) w myśl art. 4 ust. 1 UoR, powodujące zaburzenie jasności i rzetelności w odniesieniu do sytuacji majątkowej, finansowej, czy chociażby wyniku finansowego jednostki.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu:

  • Poznasz praktyczne wskazówki dotyczące identyfikacji, korekty i zapobiegania najczęściej występującym błędom księgowym;
  • Sprawdzisz, jak odróżnić błąd istotny od błędu nieistotnego;
  • Będziesz wiedzieć, jak należy postępować w przypadku wykrycia błędów, zarówno przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, jak i po jego zatwierdzeniu, będziesz też wiedzieć, jakich dokonać zapisów księgowych.

Oglądaj szkolenia video:

10 błędów w bilansie – sprawdź, jak ich unikać

10 błędów w rachunku zysków i strat – wskazówki eksperta, jak ich unikać

 Błędy w sprawozdaniu finansowym – 15 wskazówek, jak ich unikać

Polecamy też:  

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych 2023 oraz ich ogłaszanie – obowiązki i terminy. Praktyczny przewodnik

Pozostało jeszcze 72% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad z zakresu podatków dochodowych, VAT, rachunkowości, ZUS oraz prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatorów, wzorów dokumentów, formularzy, szkoleń i porad wideo

Jeśli posiadasz konto - zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Nie pamiętam hasła »
Jeśli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
PayU » 49.90 zł netto (61.38 zł brutto)
Paweł Łojek

Autor: Paweł Łojek

Wykładowca akademicki w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie (również na studiach podyplomowych), Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, prezes zarządu biura rachunkowego Cash Flow Doradca sp. z o. o. w Krakowie, główny księgowy oraz audytor wewnętrzny z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi także liczne szkolenia z zakresu prawa bilansowego, sprawozdawczości finansowej oraz doradztwa biznesowego w firmach szkoleniowych, a także kandydat na biegłego rewidenta. Absolwent Wyższej Szkoły Ubezpieczeń w Krakowie – licencjat, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie – magister, Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie – studia podyplomowe z zakresu audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej pod kierownictwem prof. UEK dra hab. Artura Hołdy. Autor opracowań i artykułów z zakresu prawa bilansowego, podatkowego, a także analiz finansowych dla przedsiębiorstw.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz