Pytanie: Jak zaksięgować grant na zakup środka trwałego? Czy kwotę przychodu i amortyzację odlicza się od podstawy opodatkowania?
Powiat może udzielić dotacji na ucznia, który w poprzednim roku ukończył szkołę niedotowaną jeszcze na podstawie aktualnej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a dyplom odebrał już pod rządami nowej ustawy. Ważna jest jednak przyczyna, z powodu której uczeń zdobył świadectwo dojrzałości lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w innej szkole, niż tę, którą ukończył.
Jednym z najważniejszych źródeł finansowania jednostek sektora publicznego są różnego rodzaju dotacje otrzymywane głównie z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, często pochodzące ze środków unijnych. W wielu przypadkach otrzymanie takiego dofinansowania wywołuje doniosłe skutki na gruncie prawa podatkowego, zarówno jeśli chodzi o podatek dochodowy, jak i przepisy o VAT. Sprawdź, jakie.
Analizując, czy dany wydatek jednostki oświatowej może zostać sfinansowany z dotacji oświatowej, należy każdorazowo z osobna badać, czy jest ponoszony na realizację zadań w zakresie kształcenia, wychowania lub opieki. Jest to szczególnie istotne w przypadku zakupu artykułów spożywczych.
Urządzenia takie jak zjeżdżalnia, karuzela, piaskownica czy też drabinki i równoważnia są urządzeniami rekreacyjno-sportowymi. Wyposażenie w nie placu zabaw jednostka oświatowa może zatem sfinansować z dotacji samorządowej.
Jeśli organ stanowiący, na terenie którego funkcjonuje żłobek lub klub dziecięcy, lub opiekę sprawuje opiekun, podejmie uchwałę o dotowaniu tego rodzaju podmiotów, dotacja przysługuje na każde uczęszczające dziecko - niezależnie od jego miejsca zamieszkania. Postanowienia rady gminy odbiegające od tej zasady są niezgodne z prawem.
Osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole lub szkołę może wykorzystać dotację na działalność oświatową na wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora tyko wówczas, gdy faktycznie ją sprawuje. Obsadzenie na tym stanowisku osoby, która tylko pozornie wykonuje czynności zarządcze, dyskwalifikuje możliwość wypłaty otrzymanych kwot na honoraria.
Wydatki związane z obsługą księgową nieponoszone są na realizację zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w związku z czym nie mogą być finansowane z dotacji samorządowej. Podobnie jest z kosztami promocji i reklamy - nie mają one związku z procesem kształcenia, lecz służą powiększeniu zysku organu prowadzącego.
Przy naliczaniu dotacji dla przedszkoli niepublicznych ustawa o systemie oświaty nakazuje brać pod uwagę „ustalone” w budżecie danej gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych. Samorządy nie mogą jednak brać pod uwagę wyłącznie kwot planowanych, pomijając przy tym wydatki realnie poniesione.
Przepisy nakazujące samorządom zapewnie instytucjom kultury środków niezbędnych do prowadzenia działalności kulturalnej dotyczą także innych sfer, dla których podmioty takie zostały powołane. Gmina może więc przekazać dotację instytucji kultury, która zajmuje się promowaniem sportu, pod warunkiem że jest to zapisane w statucie.
Przedszkola, szkoły podstawowe oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne działające poza sferą publiczną otrzymują na swoją działalność dotację z budżetu samorządu. Na wniosek podmiotu prowadzącego środki mogą zostać przelane wcześniej niż z początkiem kolejnego roku budżetowego. Decyzja o pozytywnym rozpatrzeniu zależy od swobodnego uznania organu wykonawczego.
Dziecko spełniające obowiązek przedszkolny w domu nie pociąga za sobą realnych kosztów ze strony placówki. Na osobę taką nie powinna być zatem przyznawana dotacja - twierdzi ministerstwo edukacji. Innego zdania są izby obrachunkowe.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip