Nie wszystkie kontrole przedsiębiorców na złagodzonych zasadach

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 22 kwietnia 2024
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą są  adresatami planowanych zmian w przepisach, które mają wzmocnić ich pozycję w przypadku podejmowanych względem nich kontroli.

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą są  adresatami planowanych zmian w przepisach, które mają wzmocnić ich pozycję w przypadku podejmowanych względem nich kontroli. W tym celu ma zostać zmodyfikowana ustawa  z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są główne założenia zmian w przepisach dotyczących kontroli przedsiębiorców
  • Jaki jest zakres tych zmian w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców
  • Co ma obejmować wstępna lista dokumentów, w związku z kontrolą
  • Jakie skutki będzie mieć zaliczenie firmy do jednej z kategorii ryzyka
  • Kiedy nowe przepisy mają wejść w życie

Sprawdź też:

Kogo obejmą kontrole UODO w 2024 roku

Co Państwowa Inspekcja Pracy będzie sprawdzać w 2024 roku

Rzecznik Praw Obywatelskich – czynności sprawdzające to nie kontrola podatkowa

Czy kontrola ZUS uniemożliwia korektę deklaracji ZUS

Zmiany te są elementem szerszego pakietu przepisów, który znalazł się w projektowanej ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego. Projekt nowelizacji, o której mowa, został przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W świetle jego uzasadnienia, stanowi on pierwszy krok w realizacji zapowiedzi rządu dotyczącej konieczności przeprowadzenia deregulacji w zakresie prawa gospodarczego i administracyjnego. Celem nowelizacji jest m.in. wprowadzenie uproszczeń odnoszących się do działalności gospodarczej na etapie jej rozpoczynania przez przedsiębiorcę oraz rozwoju jego przedsiębiorstwa w kolejnych latach. Zakłada ona w szczególności zmniejszenie liczby zbędnych i nadmiernych wymogów regulacyjnych, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców.

Krótsze kontrole u mikroprzedsiębiorców

Jednym z założeń nowelizacji jest skrócenie maksymalnego czasu trwania kontroli u nikroprzedsiębiorców. Przypomnijmy, że zgodnie z art.  7 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

  • zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
  • osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2.000.000 euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły tego limitu.
W świetleart. 55 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym jest uzależniony od wielkości firmy. W przypadku mikroprzedsiębiorców nie może on przekraczać 12 dni roboczych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych kategorii podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ograniczenia te wynoszą odpowiednio: dla małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych, średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,  zaś pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych. Przy czym jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu nowelizacji, często w praktyce kontrole dotyczące mikroprzedsiębiorców w rzeczywistości trwają dłużej. Organy kontroli uznawały bowiem, że czas kontroli należy odnieść do kontroli w ścisłym rozumieniu tego pojęcia, a więc do tych dni, w których czynności organów kontroli były przeprowadzane u przedsiębiorcy (tj. w jego siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności). Ponadto trzeba pamiętać o tym, że ustawodawca przewidział różne wyjątki od wskazanych wcześniej zasad, dotyczących ograniczania czasu kontroli. Odnoszą się  one  m.in. do  kontroli celno-skarbowych, a także do czynności kontrolnych pod kątem weryfikacji zasadności zwrotu VAT.

Projekt nowelizacji przewiduje, że maksymalny czas kontroli mikroprzedsiębiorców zostanie skrócony  z 12 do 6 dni.

Wstępna lista dokumentów

Kolejną istotną z punktu widzenia przedsiębiorców zmianą ma być  wprowadzenie obowiązku doręczania im przed kontrolą wstępnej listy informacji i dokumentów będących  przedmiotem zainteresowania organu, który będzie ją przeprowadzał. Organ ten będzie musiał przekazać tę listę kontrolowanemu najpóźniej wraz z doręczeniem mu  zawiadomienia o zamiarze  wszczęcia kontroli.  Jak tłumaczą projektodawcy,  zaproponowana zmiana ma na celu ułatwienie przedsiębiorcy przygotowania się do kontroli. Dzięki temu powinna ona przebiegać szybciej i sprawniej, Ma to być korzystne zarówno  dla samego przedsiębiorcy, jak i kontrolującego.

Nie oznacza to jednak, że na udostępnieniu pozycji z listy skończą się obowiązki kontrolowanego w omawianym zakresie. W trakcie kontroli prowadzącemu ją organowi wolno będzie bowiem zażądać od przedsiębiorcy przedstawienia dokumentów i informacji innych niż te, które wcześniej wskazał w ww. zawiadomieniu (w szczególności jeżeli jej przebieg wskazywać będzie na taką konieczność).

Publikacja materiałów przez organy kontroli

Nowością będzie również obowiązek publikowania przez organy kontroli okresowego planu kontroli oraz okresowej analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Obligować je będzie do tego zmodyfikowany art. 47 Prawa przedsiębiorców. Przypomnijmy, że w obecnym brzmieniu przepis ten stanowi tylko o planowaniu i przeprowadzaniu kontroli po dokonaniu takiej analizy. Nie ma w nim mowy o  jej publikacji. Zakłada on jedynie udostępnianie przez organ kontroli w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) ogólnego schematu procedur kontroli, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W ocenie projektodawców, nie daje to wystarczających informacji o praktyce działania organów kontroli. Argumentują oni, że dzięki wprowadzonej zmianie, przedsiębiorcy mają  uzyskać większą pewność, że organy kontroli prawidłowo realizują obowiązek związany z przygotowaniem okresowego planu kontroli, a także że analizy w tym zakresie są obiektywne i skrupulatne.

Nowe przepisy nie będą jednak miały zastosowania do kontroli i analiz będących we właściwości organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), a także w przypadku kontroli działalności koncesjonowanej.

Zaliczenie firmy do kategorii ryzyka

Istotną zmianą jest również uzależnienie liczby przeprowadzanych u przedsiębiorcy kontroli od zaliczenia go do jednej z trzech kategorii ryzyka. W przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, w przypadku średniego ryzyka – nie częściej niż raz na 3 lata, zaś w przypadku wysokiego ryzyka – nie częściej niż raz na 2 lata. Takie zasady ma wprowadzić nowy art. 55a Prawa przedsiębiorców.

Większość przepisów ustawy nowelizującej ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Źródło:

  • projekt (z 5 kwietnia 2024 r.) ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.